Vyhledávání


Kolenní kouby

S přibývajícími roky mnohé z nás začínají pobolívat klouby, čas od času otékají, možná i zarudnou a hůře se nám chodí. Začínáme bojovat s artrózou.

Artróza začíná velmi nenápadně. Zprvu nepozorujeme žádné obtíže. Kolem 35—40. roku života postihnou obtíže přibližně polovinu populace a po 50. roce je postižen téměř každý.

Jedná se o onemocnění kloubů, které je vyvoláno postupným opotřebením, závislým hlavně na době a intenzitě zátěže. Onemocní kloubní chrupavky a okolní kostní tkáně. Jde tedy o chorobu degenerativní, která může být později komplikována zánětem. Nejdříve trpí nosný aparát - kyčle, kolena, hlezna a páteř. Postiženy však bývají i drobné klouby. Kolem 60. roku života nacházíme změny celé páteře.

Pokud příčinu artrózy nenajdeme, hovoříme o primární artróze. Pokud ji známe, jde o artrózu sekundární. Bývá způsobena abnormalitou kloubu, přetěžováním či úrazem. Více ohroženi jsou lidé trpící obezitou.

Jak se bránit?

Dodržovat zdravý životní styl, střídat odpočinek s prací, duševní činnost s fyzickou, nepřejídat se, u osob s vyšší hmotností je nutná její redukce a důležité je i pravidelně cvičit! Nabízíme Vám zde několik základních cviků . Při cvičení je ale třeba řídit se určitými pravidly:

  • Cvičte pravidelně, nejlépe 2x denně alespoň 10 minut

  • Cviky provádějte pomalu, tahem.

  • Každý cvik opakujte 5-10x.

  • Dbejte na rytmus dýchání.

  • Mějte na paměti, že cviky je třeba provádět tak, aby nezpůsobovaly nebo nezvětšovaly bolest.

     

 

 
 
 

Cvičení vleže

Jízda na kole, pracují i kotníky.

Pod obě kolena válec (srolovaný ručník), kolena tlačit do válce.

Oběma rukama chytit jednu nohu pod kolenem (popř. pomocí ručníku), propínáme koleno, špičku k obličeji. Oběma rukama se chytit pod oběma kolenama (popř. pomocí ručníku), propnout kolena, špičky střídavě přitahovat k obličeji a propínat.

Natažené nohy, zapnout hýžďové svaly, kolena tlačit do země, špičky zvedat k obličeji.

Cvičení vleže na břiše

Kopání do zadečku.

Opřít se o palce u nohou, zvedat kolena od země, pánev přilepená k zemi.

Cvičení vsedě.

Natažené nohy, oběma rukama chytit špičky u nohou. Obličej ke kolenům.

Cvičení vsedě na židli.

Střídavě propínat levou a pravou nohu, špičku přitahovat k obličeji.